Czy twoja nieruchomość jest prawidłowo zarządzana? Audyt nieruchomości

wpis w: Aktualności | 0

Stale wzrastające opłaty, pogarszający się stan budynku i ograniczony kontakt z administratorem – brzmi znajomo? Jeśli mamy wątpliwości co do sposobu zarządzania naszym budynkiem, może czas powiedzieć: sprawdzam?

Na pełen obraz tego, czy dana nieruchomość jest dobrze zarządzana składają się m.in. jej stan techniczny, jakość wykonywanych na jej terenie usług, a także kondycja prawna i finansowa budynku. Z punktu widzenia mieszkańców największe znaczenie ma stan techniczny i estetyczny budynku oraz finanse. To pierwsze z pewnością wpływa na drugie – zaniedbanie kwestii technicznych w perspektywie czasu zazwyczaj wpływa na znaczny wzrost kosztów.  

Jeśli jeszcze do tego nasz kontakt z administratorem jest mocno ograniczony, nie odpowiada on na nasze pytania, czy wręcz utrudnia wgląd do dokumentów i rozliczeń, warto pomyśleć o przejęciu kontroli nad tym, co dzieje się w obrębie naszej wspólnoty – podkreślaŁukasz Zalewski z trójmiejskiej firmy zarządzającej nieruchomościami Dynamika s.c., do której można się zgłosić z prośbą o wykonanie bezpłatnego audytu nieruchomości.

Co dokładnie jest sprawdzane w czasie takiej kontroli? Zależy to oczywiście od tego, jak szerokie uprawnienia do wglądu w sprawy nieruchomości otrzymają kontrolujący, ale z pewnością dążą oni do sprawdzenia budynku pod względem technicznym, formalno-prawnym oraz finansowym.

Audyt techniczny skupia się na tym, w jakim stanie znajduje się budynek i jakich prac remontowych ewentualnie wymaga. Kontrolujący sprawdzają, czy zostały wykonane wszystkie przeglądy wynikających z prawa budowlanego, zaglądają do Książki Obiektu Budowlanego, kosztorysów i umów na prace budowlane.  Z kolei pod względem formalno-prawnym audytorzy przyglądają się umowom na świadczenie usług, zwłaszcza w kwestii cen i rzeczywistych potrzeb obiektu, umów na dostawę mediów i warunków polis ubezpieczeniowych. Analizują regulaminy, podjęte uchwały oraz księgi wieczyste pod kątem prawidłowości udziałów. Pod względem finansowym przeglądane są faktury, rozliczenia mediów, obowiązkowa sprawozdawczość oraz aktywność w zakresie windykacji przedsądowej i sądowej. Po kontroli wydawane są zalecenia, które skupiają się na wskazaniu optymalnych rozwiązań – głownie takich, które mają doprowadzić do zmniejszenia kosztów oraz prawidłowego funkcjonowania obiektu i zapobiegną np. dużemu i kosztownemu remontowi w przyszłości. W przypadku zarządzania nieruchomością zapobieganie pewnym zdarzeniom jest bowiem z pewnością bardziej opłacalne niż ich późniejsze usuwanie.