Dlaczego mój sąsiad ma lepiej? Trudne pytania do zarządców

wpis w: Aktualności | 0

Zarządca nieruchomości ma naprawdę wiele na swojej głowie i często powinien być w wielu miejscach jednocześnie. Jakie problemy musi rozwiązywać najczęściej? Wspólnie z ekspertami z Dynamiki – trójmiejskiej firmy zarządzającej nieruchomościami przygotowaliśmy dla Was małe zestawienie pytań i problemów, z jakimi mieszkańcy zwracają się do swojego zarządcy.

Dlaczego kaloryfer nie grzeje?

Pytanie szczególnie popularne w okresie jesienno-zimowym. Mieszkańcy często zgłaszają grzejniki, które – jak się najczęściej okazuje – nie zostały prawidłowo odpowietrzone i w związku z tym nie działają właściwie. Często zdarzają się też oczekiwania, że ogrzewanie będzie działało wg naszych osobistych preferencji, np. powyżej temperatury +15 stopni Celsjusza. – Tymczasem automatyka węzłów cieplnych odcina w takim przypadku zasilanie grzejników. Są to ustawienia, na które nie mamy wpływu – tłumaczy Łukasz Zalewski z Dynamiki.

Sąsiad mi przeszkadza!

Odgłosy remontu, imprezy, płaczące dziecko, szczekający pies – każdy, kto mieszka wśród innych, doskonale zna te odgłosy. Są i tacy, którym nie odpowiadają zapachy potraw przygotowywanych przez sąsiadów lub zbyt głośne stukanie obcasów na klatce schodowej. Rozwiązanie tego typu sporów bywa kłopotliwe, bo jak ustalić, gdzie przebiega granica pomiędzy np. odgłosami codziennego życia, a uciążliwością i hałasem? Zwyczajowo ustanowiony pomiędzy godz. 22 a 6 rano okres ciszy nocnej nie jest wyszczególniony w żadnym akcie powszechnie obowiązującym – jest wynikiem prawa zwyczajowego oraz praktyką, którą uznaje doktryna i orzecznictwo sądowe.

Przepisy prawa cywilnego (art. 144 kodeksu cywilnego) co prawda odnoszą się do zagadnienia ciszy nocnej, ale tu również znajdziemy dyskusyjne i trudne do zweryfikowania określenia w stylu „ponad przeciętnej miary” (np. w odniesieniu do hałasu). A więc zdrowy rozsądek przede wszystkim.

Z jakiego powodu rachunek za media jest tak wysoki?

Jak to możliwe, że mój rachunek za wodę/prąd jest tak wysoki? Może ktoś się podpiął, a może to jednak sąsiad zużył? – tego typu pytania zdarzają się bardzo często. Oczywiście nie ma nic złego w tym, że ktoś chce wiedzieć na co dokładnie idą jego pieniądze oraz prosi o wyjaśnienie dotyczące zaliczek wpłacanych na media i ich rozliczeń. Każdy zarządca ma obowiązek je udostępnić, a jeśli nie ma nic do ukrycia, na pewno zrobi to bez żadnego problemu.

Uwaga! Awaria

Wspominaliśmy już o niedziałających grzejnikach. Kolejnym często zgłaszanym problemem są zalania – zwłaszcza rozstrzygnięcie kwestii kto jest stroną właściwą do zgłoszenia powstałej w związku z zalaniem szkody. Lokatorzy bardzo często domagają się też interwencji w przypadku awarii wewnętrznej instalacji elektrycznej czy wodno-kanalizacyjnej, które nie dotyczą części wspólnej, a więc ich usunięcie nie leży w obowiązku zarządcy. 

Dlaczego mój sąsiad ma lepiej? Nie ma nic gorszego, niż sytuacja, gdy nasz sąsiad ma lepiej😉 Dlaczego lokale w tej samej wspólnocie, o tej samej powierzchni, mają różne wysokości zaliczek? Dlaczego w sąsiednim albo podobnym budynku jest taniej/drożej? – takie pytania zdecydowanie nie należą do rzadkości. Tymczasem różnice w wysokościach zaliczek wynikają z indywidualnych różnic w zużyciu mediów, a co za tym idzie, różnic w prognozach na kolejne okresy. Z kolei koszty utrzymania nieruchomości różnią się w zależności od ustalonych przez daną wspólnotę zaliczek na utrzymanie części wspólnej, funduszu remontowego czy funduszy celowych.